mandag den 15. februar 2016

Double Cheese Strata


Vi holder en rigtig dejlig hjemmeferie i øjeblikket. Vi hygger og spiser godt. Noget af det, vi spiser, er endda sundt. Andet er ikke.
I lørdags holdt vi et vældigt kalas. Vi havde inviteret Stefans bror på græske kalamares, græsk salat og oliven - masser af oliven. Andreas og jeg kunne passende fejre, at vores sommerferie er bestilt - vi to skal til Grækenland alene sammen. Stefans bror - og os alle iøvrigt! - kunne fejre, at han er i live. Han har kastet sig ud i noget eksperimentel behandling inde på Rigshospitalet. Han har altid været en af de heldige, som tåler kemobehandlingerne fantastisk godt. Den nye behandling er strengere og gør ham mere syg, men det er dog tåleligt. Det var en dejlig aften.
Vi fik Tiramisu til dessert. Andreas er endnu ikke gammel nok til at sætte pris på kaffesmagen, men jeg lavede et eksperiment. Halvdelen af fadets Savoviardikiks/ladyfingers blev vendt i Lumumba - kakaomælk og rom.Det gik helt sikkert an, var der bred enighed om. Antonio Carluccio ville få et bommesislag, er jeg sikker på. Men nu var han jo ikke ligefrem inviteret :-)

(- og ja, jeg gav min næsten 12-årige søn kage med rigtig rom i, men sådan er vi vist i min familie. Da jeg var barn i 70'erne nede i Baskerlandet hos min mor, fik vi børn sjældent sodavand, når vi var ude. Vi fik et fingerbøl rødvin i glasset, som herefter blev toppet op med danskvand, ligesom de spanske børn. Det er sikkert ikke sundt, men det er sodavand og andre sukrede drikkevarer heller ikke.)

resterne af middagen spiste vi til Brunch næste dag. Jeg lavede en slags Strata, som i dette tilfælde nok mere er en "breadpudding", fordi brødet og ingredienserne ikke ligger i lag, men blot er blandet sammen i en pærevælling.

Jeg tog en lille baguette og rev den i småstykker i et fad. Æggemassen blev lavet af 6 æg, ca 50-75 g fetaost, et ordentlig riv mild Danboost, en stor klat skyr og et par spiseskefulde vand til fortynding. I æggemassen kom en stor, finthakket rød peber, en rest skinkepålæg og champignoner i skiver. Jeg tilsatte ikke salt, kun peber. Æggemassen hældes over brødet, det hele blandes godt og trækker herefter ca 1/2 time før Strataen bages i ovnen v. ca 170 grader i ca 40 min.
Hvis man bruger hele skiver brød, skal de trække natten over i æggemassen, som skal være helt opsuget..

Det smagte rigtig godt, nærmest som en stor Cheese Sandwich. Men det er ikke hverdagskost.

Nogle af os gik en lang tur bagefter.

Det var en dejlig weekend.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar