mandag den 24. december 2018

Farvel, Kaptajn!



Troels Kløvedal er død og draget ud på sin sidste rejse.
Jeg har som sådan ikke noget specielt forhold til ham, men oplevede ham en enkelt gang ved er foredrag på et nordjysk gymnasium i 1987. Jeg husker det særdeles godt, for dengang var Troels Kløvedal bestemt ikke den nationale faderfigur, han siden har udviklet sig til, men en kontroversiel, venstreorienteret hippie, som var langt fra den borgerlige, anstændige midte, jeg voksede op på.
Man kunne stille spørgsmål til Troels efter foredraget og jeg husker helt tydeligt, at en ung yuppietype på samfundslinien ( - som uden tvivl er endt som djøffer) med foragt i stemmen stillede spørgsmålet: “hvad er dit bidrag til bruttonationalproduktet?”, hvilket fik det meste af salen til at bryde medsammensvorent i grin.
Troels Kløvedal svarede meget værdigt med sin karakteristiske stille og rolige venlighed noget i stil med, at han skam var et menneske, som arbejdede og betalte skat som alle andre, men at han derudover håbede, at han også bidrog med en masse udsyn, kreativitet og fantasi. Lige der vandt han min dybe og store respekt, for jeg fandt spørgsmålet tåkrummende pinligt og uhørt uhøfligt og jeg er ikke sikker på, jeg selv havde kunnet mønstre samme venlighed.

Lykke er, når forventningerne svarer til virkeligheden, har han sagt, og det er et udsagn, jeg tager til mig og tænker en del over i disse dage.

God rejse, Kaptajn!


2 kommentarer:

  1. Ja, god rejse til ham. Han har bidraget med meget godt til danskerne og det danske samfund - bruttonationalproduktbedragsyder eller ej :-)
    Man (jeg) kan ikke lade være med at fryde sig en lille smule, når sådan en Karl Smart bliver pillet ned på så fin en måde.

    SvarSlet
  2. Han har bestemt bidraget helt utroligt, Ellen.

    Dengang lå det implicit i spørgsmålet, at han nok var en rigtig samfundsnasser og intet kunne jo faktisk være fjernere fra sandheden - han var jo i den grad et menneske, som tig ansvar for eget liv og skæbne og brød mønstret fra en dårlig opvækst. Derfor manede han også til respekt, fordi han håndterede situationen så fint og værdigt 🙂

    SvarSlet