torsdag den 7. maj 2020

Happy Vesak!

I dag er det Buddhas fødselsdag. Buddhister verden over fejrer Buddhas fødselsdag, oplysning og indtræden i Nirvana, Vesak Day.
Jeg markerer den også - alene, for vi skal stadig holde fysisk afstand, og når man bor langt ude i udkantsdansen er der langt til steder, hvor man i fællesskab kan fejre højtider. Uanset hvad, skal jeg også på job, så der er ikke megen tid til at fejre, udover en stille stund med eftertænksomhed. 

En af de positive sider ved corona pandemien er, at snart sagt hvert buddhistisk trossamfund eller buddhistiske lærere og mentorer efterhånden er online, så der er faktisk lettere til fællesskab nu end ellers, når man bor langt fra alfarvej.
Når alt det her coronahalløj er slut eller bare stilnet af, er det et forsæt at finde en menighed og konvertere sådan formelt.

Bøn af Shantideva:

“Må regnen falde til tiden,
Og må høsten blive rigelig.
Må al medicin være virksom,
Og må gavnlige bønner bære frugt.

Må alle, der er syge og elendige,
Hurtigt blive fri for deres lidelser.
Uanset hvilke sygdomme, der er i verden,
Må de aldrig komme igen,
Og må mennesker gavne hinanden”.

4 kommentarer:

  1. Det var spændende at læse! Buddhismen tiltrækker også mig, men jeg har ikke sat mig så grundigt ind i den, som du har.

    SvarSlet
    Svar
    1. Andreas' far har tilhørt den tibetanske buddhisme siden han var helt ung og da vi traf hinanden for 17 - 18 år siden fik jeg naturligt en interesse i buddhismen, som så er vokset gennem årerne. For et år siden begyndte jeg at meditere daglig og det har givet mig fantastisk meget, så jeg føler det er naturligt at fortsætte af den sti 🙂
      Jeg er selv lidt spændt på, hvor det fører hen!

      Slet
  2. God Vesak til dig. Det er godt at der findes muligheder for at komme i kontakt med hinanden, også når vi skal holde afstand.
    Og god arbejdsdag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Lene.
      Jeg forsøger at værdsætte nogle af de positive ting som corona krisen fører med sig - og nye kontakt ånder og former er ikke så dårligt, faktisk håber jeg, at nogle ting vil fortsætte når dette er overstået 🙂

      Slet