mandag den 12. oktober 2020

Små fornøjelser

Det er småt med fornøjelser og afspredelser her i corona tiden, men alligevel er livet ikke så forskelligt fra før for mit vedkommende. Jeg har ikke nogen stor familie og deltager derfor sjældent i store fejringer og fester, min vennekreds er også lille og udadvendte fritidsaktiviteter bliver det sjældent, grundet job, til. Alligevel kan det da mærkes, at alt er forandret.
Da smittetallene var ultra lave i sommer opfyldte jeg, efter megen overvejelse, et stort ønske fra min side, nemlig at melde mig til et kursus i buddhistisk filosofi og meditation. Kurset kører stadig hver mandag, med de restriktioner der nu engang er - afstand, afspritning, værnemidler og begrænset deltagerantal.
Indtil videre føler jeg mig tryg ved at deltage, tempelrummet er stort, der er højt til loftet og plads til at sidde med afstand og der laves gennemtræk i rummet i pausen. Fremover vil jeg også bære visir eller mundbind, har jeg besluttet. Jeg håber sådan, at det lykkes at fortsætte holdet, for det har vist sig at være en kilde til stor glæde og fornøjelse i mit liv.
Indimellem kombinerer jeg dette kursus med kurset fra jobbet, som er om tirsdagen med en hotelovernatning i København og det er næsten blevet små, mentale åndehuller og miniferier for mig. 

Vores lærer er en buddhistisk nonne, som jeg er kommet til at sætte stor pris på. Hun er pragmatisk, helt nede på jorden og har en dejlig humor. Jeg glæder mig som et lille barn til at komme afsted.

Normalt forstår folk buddhismens begreber som den cykliske genfødsel og karma meget bogstaveligt - du ved, hvis man træder på en myre, bliver man genfødt som en myre. Sådan hænger det ikke helt sammen. For det første er det altid intentionen bag en handling, som afgør hvor stort et kamisk indtryk, som plantes i sindet. For det andet, så skal de 6 forskellige verdener, man kan genfødes i, ikke nødvendigvis opfattes bogstaveligt, men snarere tolkes som forskellige sindsstemninger et menneske kan befinde sig i, eller personlighedstyper, om du vil. 

Den anskuelse har jeg haft megen glæde af at tage til mig. Når man arbejder i en psykiatrisk skadestue, kan det ikke undgås at man bliver præsenteret for snart sagt enhver tænkelig variant af mental lidelse og jeg synes ærligt talt, at Buddha har været temmelig clever, når han har kunnet beskrive border line personlighedsforstyrrelse for 2500 år siden! Inderst i hjulet er de tre følelser eller vildfarelser/gifte, som driver hjulet og de mentale lidelser rundt: Uvidenhed, had og begær. Det giver, uanset hvad man tror på, god mening at undgå dem. 

Om man så tror på genfødsel eller ej, det er jo op til en selv. Man kan jo, som min lærer humoristisk foreslår, vælge at anskue det som en arbejdshypotese. Ingen ved jo, hvad der sker efter døden. Dalai Lama siger selv, at hvis det en dag bevises, at det ikke hænger sådan sammen, så laver vi det jo bare om. 

Det er en indstilling, jeg kan lide 😁




4 kommentarer:

  1. Det var meget spændende at læse. Sikke en god idé at gå til et et kursus i buddhistisk filosofi og meditation. Det må være en god modvægt til udfordringer i dit job.
    Jeg er vild med Dala Lamas ord :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Madame, det er netop en god modvægt til jobbet og en kilde til energi for mig.
      Dalai Lama er morsom :-)

      Slet
  2. Hvor er det godt at du stadig kan fortsætte med dit kursus. jeg har valgt mit kor fra og jeg savner det. til gengæld er min time hos fysioterapeuten hver 14. dag et åndehul, vi snakker så godt sammen og jeg får massage og kan blot synke hen i at modtage fremfor at yde og give.
    Og jeg er også vild med Dalai Lamas ord :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lene, selv om kurset er indenfor rammerne af det tilladte, er det ikke uden moralske og etiske overvejelser, jeg tager afsted.
      Hvor mange Fornøjelser kan vi plejepersonalets tillade os, når vores patienter skal tåle lange indlæggelser med sparsomt besøg og kontakt?
      Jeg ved godt, vi også bare er mennesker, men vi står jo i en særlig "undtagelsestilstand", så jeg spekulerer meget. Indtil videre er jeg tryg ved at tage afsted.
      Jeg kan godt forstå, du savner dit kor, godt du stadig har fysioterapeuten

      Slet