mandag den 7. marts 2016

Ferieønske

Andreas og jeg skal en tur til Grækenland til sommer. Vi skal bare til Parga, hvor jeg før har været. Vi skal bade, have det sjovt, se Meteora klostrene og forsøge at finde indgangen til Hades ved floden Acheron. Jeg tror, Andreas hellere ville have et bad i floden Styx, så han kan blive usårlig som Achilleus. Det er alt sammen fint nok, vi glæder os.

Men nu ser jeg - gudhjælpemig - at Bravo Tours sælger rejser til Tolo/Nafplion, et af mine absolutte yndlingssteder i Grækenland. Tolo er ikke meget ved, men et fantastisk udgangspunkt for udflugter i Argolis. Nafplion er - eller var ihvertfald for 20 år siden - gudesmuk og hyggelig. Den var Grækenlands hovedstad i 1823-24. 



Syntagmatorvet i Nafplion. Den gamle Moske var dengang byens biograf.


Nafplion i stormvejr.


Opgang til den venetianske borg Palamidi.




Haha. Hvor sandt. 



Epidavros. Man kan hviske "I love You" lige her, præcis som Sophia Loren gjorde i Boy on a Dolphin i 1957, og være sikker på, at han, som fotograferer, hører det helt tydeligt!


Euripides' "The Women of Troy" i Epidavros.. Den skønne Helene og Menelaos går all-in i raseriet i deres sidste opgør.


Den gamle Dronning Hekuba venter sammen med sine tjenerinder på at blive fordelt som krigsbytte. Hendes mand er død og hendes sønner er faldet på slagmarken. Hendes ene datter er ofret for at formilde krigsguden, den anden er blevet vanvittig. Og hendes barnebarn, Hectors søn, er smidt ud over klipperne, så han aldrig skal hævne sin far. Det er en tragisk skæbne og moralen er, dengang som nu, at kvinder er mindst lige så store ofre for krig, som de, der kæmper på slagmarken.

Jeg gad virkelig godt at gense.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar