onsdag den 14. september 2016

Det daglige brød



Ja, jeg ved, jeg ikke ligefrem er firstmover på det der grydebrød - men det går sin sejrsgang her i hytten for tiden.

Jeg laver mit sådan her:

6 dl vand
1 spsk salt
1 lille spsk honning
5 g gær
ca 800 g mel, her er det 600 g hvedemel og 150 g speltmel.
Det hele røres sammen i en skål og mængden af mel afhænger lidt af meltype og konsistens, dejen må ikke være for flydende, men heller ikke for fast. Bruger man mel med højt fiberindhold, skal man bruge lidt mindre, siger erfaringen.
Låg eller film over skålen, som står 12-18 timer, natten over, om du vil.
Næste morgen tændes ovnen på 250 grader og  og samtidig sættes en mindre støbejernsgryde med låg ind. efter ca 1/2 time er gryden rygende varm og tages ud og straks efter smider jeg en håndfuld havregryn og solsikkekerner i bunden og dejen - som jeg endnu ikke har rørt!, ploppes simpelthen ned i den varme gryde, låg på, bager 1/2 time ved 250 grader. Herefter bager brødet endnu 15-20 min. uden låg, hvorefter gryden tages ud og brødet straks vippes over på en rist. Har du kommet havregryn/solsikkekerner i bunden går dette som en leg og der er stort set intet at vaske op/gøre rent, udover skålen. Ikke helt uvæsentligt, når man som jeg kun har en opvaskemaskine af meget tvivlsomt, tysk fabrikat :-)

(Ja, jeg ved godt, at man bør slå dejen ned og folde den x antal gange på et melstrøet bord - men jeg læste, at Mira Arkin hverken ælter eller folder, men blot plopper hele svineriet i gryden på en gang, så jeg gør det samme. Og min erfaring siger det samme som hendes - at brødet hæver mere og får større luftbobler, hvis man ikke ælte/folder/river/rusker osv.)

Hvis du nu mangler en støbejernsgryde, som præcis passer til grydebrødet og ikke lige synes, at der står hverken "Staub" eller "Le Creuset" på dine penge, så har Isabella Smith en fortrinlig lille jernsgryde på udsalg til formålet. Den er helt fantastisk til prisen og så er den lyseblå, hvilket virkelig ikke gør den dårligere :-)

( Brødet ser måske lidt fugtigt ud i krummen, men det kommer sig af, at nogen her i husstanden ikke kan nære sig for at skære endeskiven af og spise den med smør, før brødet er ordentligt afkølet. Det er virkelig en uskik, men så knasende sprødt, at man er lovlig undskyldt.)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar