søndag den 23. oktober 2016

Hjem til Århus

Min far var barn af Århus, født i 1933 på fødselsstiftelsen. Senere flyttede familien til forstaden Viby i en villa, min farfar selv byggede. Århus har været en fast ramme om min barndom. Den Gamle By, Tivoli Friheden, Botanisk Have, Vikingeskibene ved Moesgård Strand, Marselisborg og AGF's boldbaner. Vandtårne, Funkisvillaer og Trambusser. Ka' du se månen, Pusser & hva' så, ven? Min far døde tæt på sit fødested, på Marselisborg Hospital. Jeg har ikke rigtig været der siden den smukke majaften i1993, hvor vi forlod hospitalet og kørte nordpå.
Århus er på en måde hjem og så alligevel ikke. Århus er mange gode ting, men den er også kvælende provinsiel. Og småtskåren.
Noget af efterårsferien gik til Nordjylland.
Og vi tog en tur til Den Gamle By, som jeg altid har elsket højt.

Min barndom er kommet på museum.


Vi var osse ved frisøren anno 1973

Og vi lurede dress coden i kollektivet.
Mit barneværelse og min seng var der.
Og min allerførste skoletaske
Det var en god tur og dejligt både at gense, men også at opleve nyt og Den Gamle By er bestemt stadig et besøg værd.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar