onsdag den 28. december 2016

Kalkmalerier

Jeg leger med mine julegaver, Annie Sloan Chalk Paint og Wax. Det er en kalk/kridtmaling til møbler, enkel at bruge. Man behøver ikke slibe nøblet og maler blot malingen rustikt på i et eller to lag, lader den tørre - hvilket går lynhurtigt! - og efterbehandler med voks og Wupti! Fed, lækker og mættet overflade på møblet. Nogle sliber maling af strategiske steder og laver ridser og skrammer før voksbehandlingen, for at få sådan en Shabby Chic- effekt. 
 
Gammelt, skrammet og ridset mahognibord med shellak, jeg engang har fået af en kollega.
 
2 gange maling og et lag voks når man nemt på en morgen og formiddag.
 
Malingen hæfter på nærmest alt - glas, metal, plastik og forskellige overfladebehandlingsstoffer til træ.
 
Imorgen kan jeg polere, men jeg tror lige overfladen skal være lidt mindre rustik. Jeg bryder mig ikke så meget om det skrammende look - men det smukke er jo, at man kan gøre som man vil.
Farven hedder "Primer red" og er sådan en slags blød, støvet rødbrun, som vi normalt ville kalde svenskrød. Den passet rigtig flot til kopperne fra "verdens grimmeste stel", som jeg også fik i julegave. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar