fredag den 21. august 2020

Karma i eksil


Som jeg skrev om for nogen tid siden, har jeg længe haft lyst til at fordybe mig i buddhistisk etik, filosofi og især meditation.

Jeg har stort set hele mit liv haft en interesse for tro og åndelighed og begge mine forældre havde åbne og tolerant sind og har altid opmuntret mig til at undersøge fænomener og samle viden. Min interesse for buddhismen skærpedes naturligt nok, da jeg for snart 18 år siden traf Andreas' far. Han havde i sine helt unge dage en kortere periode levet som buddhistmunk og også boet flere steder i Asien og jeg blev gennem ham ret fascineret af det buddhistiske verdensbillede og tænkemåde. De seneste år er interessen vokset og jeg er begyndt at eksperimentere med meditationen selv og har også fulgt guidede meditationer hos lærere på nettet, men er også kommet til den erkendelse, at hvis det rigtig skal blive til noget fornuftigt, så må jeg have vejledning i metoderne.

Der findes efterhånden en del buddhistiske centre og menigheder i Danmark og det kan være lidt af en jungle at finde rundt i. Der findes 3 hovedretninger i buddhismen - hinayana, mahayana og vajrayana. Det sidste er den tibetanske buddhisme, som jeg kender mest til og som også er pænt repræsenteret i Danmark i flere menigheder, sanghaer. Den tibetanske buddhisme er igen opdelt i 4 forskellige linier og traditioner, hvor - mindst- de to er repræsenteret i København.

I 2003 startede eksiltibetaneren Lakha Lama phendeling, center for tibetansk buddhisme, og under nedlukningen har jeg fulgt nogle af deres online meditationer, så da Danmark åbnede igen var det nærliggende, som en slags gave til mig selv, at deltage i et aftenarrangement i phendeling for de, som er nye og nysgerrige.
Lakha Lama har en helt utrolig livshistorie og det er utroligt, at vi har sådan en kapacitet her i landet. Lakha Lama er det tibetanerne kalder en tulku og en boddhisatva, altså en bevidst genfødsel, et menneske, som har opnået den højeste oplysning, men har fravalgt Nirvana og istedet lader sig genfødte igen og igen, for at hjælpe alle andre videre. Præcis som Dalai Lama blev Lakha genkendt og udvalgt som 5 årig og indsat som overhoved for 100 000 tibetanere i Batang i Østtibet. Som 7 årig måtte han flygte fra Maos fremrykkende styrker til hovedbyen Llasa, hvor han modtog undervisning og studerede sammen med H. H. Dalai Lama. I 1959 måtte både Dalai Lama og Lakha Lama flygte til Indien og Lakha overlevede med nød og næppe flugten og ankom til Indien et par dage senere end Dalai Lama. Her blev han valgt og sad i 5 år i eksilregeringen. Lakha Lama kom til Danmark i 1976, her skulle han mellemlande i København på vej til Finland, men missed sit fly og besluttede sig for at blive. Han havde kun sin munkedragt og 70 dollars - han brugte de 40 dollars på et par jeans på strøget og så søgte han arbejde. I Danmark traf han en ung dansk kvinde, Pia Kryger, som han i dag er gift med og har 2 børn med.
Det er en helt utrolig gribende og smuk kærlighedshistorie og - hvis man er som jeg - tænker man uvilkårligt, at den ikke kunne finde sted i dag på grund af vores indvandringspolitik. Tænk, hvad vi risikerer at gå glip af!

Det var et sidespring. Det korte af det lange er, at jeg efter besøget i phendeling besluttede mig for at melde mig ind og jeg er også tilmeldt et meditationskursus på buddhistisk universitet, som Lama Lakha også i sin tid tog initiativ til. . Han underviser dog ikke selv mere, da han for nylig fik en mindre blodprop i hjernen, men heldigvis er der kræfter, som kan tage over.
Jeg glæder mig virkelig til efteråret, det bliver travlt med både meditationskursus og kursus på jobbet, men forhåbentlig godt.

4 kommentarer:

  1. Hvor er det godt at læse, at du har fundet din vej til det, der gør dig godt. Held og lykke med kurser både privat og på jobbet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lene, det bliver travlt, men spændende. Om jeg ender med at blive buddhist, ved jeg endnu ikke, det bliver man først, hvis man vælger at tage tilflugt.
      Dalai Lama siger, man helst skal blive i den tro, man er født ind i og kun skifte, hvis man absolut ikke kan lade være, så nu må vi se 🙂

      Slet
  2. Det var virkelig spændende at læse! Jeg har på afstand fulgt lidt med i Lama Lakhas utrolige livshistorie.
    Meditation er helt sikkert godt for os. Jeg har aldrig fået fordybet mig i metoderne, men føler at mine vandreture er en form for meditation.

    SvarSlet
  3. Madame, ja, det er en utrolig livshistorie! Jeg tror også meditation er godt og ingen siger, at den partout skal være buddhistisk eller religiøs.
    Jeg holder også selv af at gå og kan også få en meditativ oplevelse af det 🙂

    SvarSlet