tirsdag den 1. december 2015

Chili Jam

 
- eller Chili Jelly - Chelly - som Nigella Lawson kalder det.
Jeg havde åndsnærværelse nok til at rive de sidste chilier af planterne, før alle stormene ramte. Egentlig havde jeg høstet, hvad jeg skulle - men det gode vejr blev ved og ved og det blev chiliplanterne også.
Noget måtte gøres. Jeg gjorde dette:
 
Den røde:
150 g røde chilier, renset og skåret i kvarte
150 g rød peber, renset og skåret i et par stykker
- begge dele smadres til stumper i en foodprocessor
 
1 kg syltesukker
600 ml æbleeddike
-sukkeret opløses i eddiken under opvarmning og UDEN omrøring til kogepunktet, chili og rød peber i stumper og stykker tilsættes og det hele koger ganske energisk i 10 min. Lad geleen stå og køle af i gryden i 40 min., før den hældes eller øses på steriliserede glas, skyllet med atamon eller alkohol. Jeg brugte gin.
 
Men se, vi havde jo også nogle få citronchilier tilbage:
65 g gule citronchili
100 g gul peber
skal af 1 økologisk citron, næste gang bruger jeg 2.
- op i foodprocessoren med det
 
500 g syltesukker
300 ml æbleeddike
saft af 1 citron, næste gang osv.
 
Samme fremgangsmåde som før.
Og ho-ho-ho det blev godt. Den røde er nogenlunde mild og kan spises af de fleste, den gule er stærk, sød og syrlig og et kæmpe hit hos de, som er til den slags.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar